تبلیغات
پروژه های استعماری - تقلّب در فقه اسلام به عشق دختران بی‌حجاب!
پروژه های استعماری
اخبار و نقد شبکه های ماهواره ای شیعه و معاند و ابزار های ارتباطی جمعی و رسانه ای و اینترنتی و هنر

مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 16 اسفند 1396

تقلّب در فقه اسلام به عشق دختران بی‌حجاب!

تقلّب در فقه اسلام به عشق دختران بی‌حجاب!

فردی به نام «محمدعلی ایازی» به تازگی در یک نشست در شهر قم که با حضور «علی‌اکبر محتشمی‌پور»، از فعالان فتنه سال 88 برگزار شده پیرامون فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفته است:

«متأسفانه خیلی وقت‌ها می‌بینیم که آقایانی این روزها خیلی به بهانه امر به معروف و نهی از منکر اظهار نظر می کنند، توجه نمی‌کنند که معروف و منکر غیر از واجب و حرام است چرا که خدا می‌توانست بگوید امر به واجب و نهی از حرام؛ و وقتی می گوید معروف و منکر، یعنی موردی که در جامعه به معروف و منکر، شناخته شده است.»

او می‌افزاید:

اگر موضوعی در عرف جامعه تبدیل به منکر نشود، این دیگر منکر نیست و همانطور که قبلا هم گفتیم امام(ره) هم در فهم قرآنی خود به عرف در کنار عقل توجه داشتند!


ایازی در ادامه تصریح می‌کند: توضیح بیشتر این که اگر موضوع و مسئله‌ای وجود داشت که عرف جامعه یا حداقل بخشی از افراد جامعه آن موضوع را به عنوان امر منکر نمی شناختند، شما نمی توانید اسم آن عمل را منکر گذاشته و مثلا نهی از منکر و یا امر به معروف کنید.

او گفته است: اگر چیزی در جامعه به عنوان یک عمل خوب و معروف شناخته نشد و عده ای از مردم آن را قبول نداشتند، آیا این مهم را می توان به عنوان امر به معروف در نظر گرفت؟ قطعا خیر، اما شما می توانید این موضوع را تبلیغ کنید و کار فرهنگی در این زمینه داشته باشید.

به گزارش جماران، وی می‌افزاید: برای مثال در زمانی ریختن آشغال در خیابان منکر نبود، اما امروز عرف این موضوع را منکر تشخیص داده؛ و لذا اگر عرف، موضوعی را منکر ندانست، نمی‌توانیم تحت عنوان منکر تلقی کنیم.

ایازی با اشاره به مباحث اخیری که در باب آزادی حجاب در جامعه مطرح شده است، گفت:

اگر عرف یک جامعه‌ای موضوعی را منکر تشخیص نداد و در قانون هم تصریحی بر این مطلب نبود، نمی‌توان با او تحت عنوان نهی از منکر برخورد کرد و برخورد قانونی داشت؛ و این همانند آن است که شخصی که حمام نرفته را شلاق نمی زنند و نمی توانند به جرم حمام نرفتن، زندانی اش کنند.[1]

*حقیقت این است که شنیدن صدای چنین اعوجاجی آنهم از شهر مقدس قم جای بسی تعجب دارد...

پاسخ شبهه‌ای که ایازی در اشاره تلویحی به ماجرای «دختران مکشّفه» (معروف به دختران خیابان انقلاب) مطرح کرده این است که عمل همجنسبازی نیز توسط قوم لوط بعنوان منکر شناخته نمی‌شد. پس چرا پیامبر حاضر در میان این قوم، نهی از منکر و امر به معروف کرد و آن مردم را از آن گناه بزرگ بر حذر داشت!؟

همچنین است که بت پرستی نیز در جوامعی که رواج داشته؛ هیچگاه بعنوان یک منکر شناخته نمی‌شده.

جالب آنکه حتی کشتن سیدالشهدا(ع) در سال 61 هجری نیز توسط دستگاه حاکم بعنوان یک «معروف دارای ثواب» ترویج شد و جانیان حاضر در کربلا خود را «خیل‌ا...» می‌دانستند. و سؤال اینجاست که آقای ایازی و امثال ایشان اگر بودند؛ در آن مقطع چه تصمیمی می‌گرفتند!؟

بدیهیست در جایی که وحی و عقل زانو زده در ساحت وحی حضور نداشته باشد، این مقولات و این اعوجاجات رخ خواهد داد.

مسئله نگاه عرفی که ایازی مورد اشاره قرار می‌دهد به معنی اصالت دادن به عرف و کنار گذاشتن شرع و عقل نیست بلکه به این معنی است که در جاهایی، می‌توان ساز و کار رسیدن به عمل عقلانی را با عرف معقول نیز همنوا کرد نه اینکه عقل را به کناری نهاد و مثلا مجوّز بی‌حجابی و بت‌پرستی و همجنس‌بازی را داد؛ به صرف اینکه کسانی خواهان آن هستند.

از طرفی معنی معروف نیز اگرچه از واژه «عرف» می‌آید اما این عرف به معنی جاهلی «هرچه می‌گویند و هرچه می‌خواهند»! نیست بلکه به معنی «عقل عمومی» و چیزی است که جامعه حُسن یا قُبح عقلانی آن را تشخیص می‌دهد.

دین در اینجا به کمک آن شناخت عمومی می‌رود، به بیان ثواب یا عقاب آن عمل شناخته شده می‌پردازد و حدود و ثغور آن را تعریف می‌کند.

و در جایی هم که عقل عمومی یا همان عرف، حسن و قبح عملی (مثل بت‌پرستی و غیره) را تشخیص ندهد، این دین و وحی است که جامعه و انسان‌ها را به راه راست هدایت می‌کند.

قبل از این، عمادالدین باقی، از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی گفته بود: «فقه شیعه نشانی از سیره امام علی و امام حسین ندارد»! [2]

محمدجواد حجتی کرمانی و محمد سروش محلاتی، دو تن دیگر از معممین اصلاح‌طلب هم چندی قبل از «مشکل عقل در جمهوری اسلامی» و «استبداد صلحا» صحبت کرده بودند. [3]

گفتنیست، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، روز جمعه گذشته در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه طی سخنانی گفت:‌ متاسفانه طی هفته‌های اخیر شاهد دو جریان ترویج بدحجابی و شل حجابی بودیم و جریانی که می‌خواهد این مسئله را توجیه و تئوریزه کند.

وی تصریح کرد: جریانی که بی‌حجابی و بدحجابی را تئوریزه می‌کند گناهش به مراتب بدتر از بی‌حجاب‌ها است. حجاب قانون خداست. همه فقها می‌گویند حجاب از ضروریات دین است.[4]



ارسال توسط سرباز اهل بیت
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ